Preden se osredotočimo na vzroke in posledice za pojav refluksa vas prosim, da pomislite na svoj življenjski slog. Dovolj gibate, ste pod konstantnim stresom, se primerno prehranjujete, imate previsoko telesno težo?  Ti in še nekateri vzroki so lahko razlog za pojav refluksa. Zavedate se, da te vzroke težko odpravite, zato naj ta članek ne bo še dodaten razlog za povečanje vašega stresa. Pričnite korak za korakom. Da, refluks lahko odpravimo in to je spodbudna novica!

Zakaj nastane refluks?

Ko refluks postane že težava, se v telesu zgodi, da želodčna kislina nenadzorovano zateka v požiralnik (regurgitacija). Kot vemo je želodčna kislina nujna za ustrezno prebavljanje hrane v želodcu. Ta je dobro zaščiten z želodčno sluznico, da ga kislina ne poškoduje. Požiralnik pa te zaščite nima. Zatekanje kisline v požiralnik ima torej posledice.

Kažejo se kot blagi simptomi:

  • Pekoča bolečina za prsnico, zgaga
  • Pokašljevanje in hripavost, predvsem zjutraj
  • Občutek cmoka v grlu
  • Motnje požiranja
  • Suho žrelo
  • Pogosto kolcanje
  • Slab zadah

Ter močni simptomi:

  • Nenadno hujšanje
  • Zatikanje hrane
  • Bruhanje temne ali krvave vsebine
  • Bronhialna astma
  • Kronično vnetje grla
  • Čezmerno slinjenje
  • Okvare zobne sklenine

GERB (gastroezofagelna refluksna bolezen) prizadene 20-30% ljudi v razvitem svetu. Več kot polovica trpi tudi za zgago. Diagnozo GERB pridobite, če trpite za omenjenimi simptomi vsaj dvakrat na teden.

Refluks vpliva na vaše življenje, saj morate prilagoditi prehrano, moteno je spanje. Močnejši simptomi so lahko razlog za bolečino, zmanjšano storilnost, delovno odsotnost.

Oslabljena mišica zapiralka

Oslabljena spodnja zapiralka, ki je med želodcem in požiralnikom, ter oslabljene mišice trebušne prepone so anatomski razlog za pojav refluksa.

Drugi razlogi so še lahko:

  • Hiatalna (hiatusna) kila
  • Zdravila (teofilin, triciklični antidepresivi, zaviralci kalcijevih kanalčkov …)
  • Upočasnjeno praznjenje želodca
  • Okvarjena sluznica požiralnika
  • Slabo čiščenje požiralnika ( s slino, peristaltiko)
  • Nosečnost ( hormon relaksin zmanjša moč mišice zapiralke, plod pritiska na želodec)
  • Razširjen želodec

Kaj vas čaka?

Lahko se pričnete zdraviti s splošno znanimi ukrepi, ki so prvi korak pri odpravljanju težav z refluksom:

  • Privzdignite vzglavje: želodec mora ležati nižje od vaših ust.
  • Imejte manjše, a pogostejše obroke. Ne napolnite želodca do konca.
  • Zadnji obrok naj bo 2 uri pred spanjem.
  • Po obroku se ne uležite, ampak pojdite na kratek sprehod.
  • Ne delajte v sklonjenem položaju. Pazite na držo med sedenjem.
  • Zmanjšajte ali se odpovejte kavi, alkoholu, čokoladi.
  • Zmanjšajte količino maščob v prehrani.
  • Shujšajte, če imate previsoko telesno težo. Vsaj za 10 kg.
  • Oblecite ohlapnejša oblačila.
Na sliki sta dve starejše osebe, ki skupaj športata v naravo, in hodita z pohodniškimi palicami.

Če vaša aktivnost ni bila dovolj, vam morda lahko pomagajo zdravila:

  • Prokinetiki za zmanjšanje refluksa
  • Antacidi za zmanjšanje kisline, ki so ena od najbolje prodajanih zdravil.
  • Blokatorji H2 receptorjev in zaviralci protonske črpalke

V zadnjem stadiju pa je možen operativni poseg:

  • Protirefluksna operacija- fundoplikacija
32,00 
24,10 

Imate res preveč kisline?

S starostjo količina želodčne kisline upada, število obolelih za GERB pa narašča. Nekaj raziskav na to temo je pokazalo, da ima večina ljudi z refluksom premalo kisline. Zato se nekateri odločajo za dodajanje HCl. Bodite pri tem previdni, še posebej če imate rane na želodcu ali vnetje želodčne sluznice.
Problem torej ni v kislini, ampak v stanju vaše zapiralke ter mišic trebušne prepone. Z uživanjem zdravil za zmanjšanje kisline, boste sicer zmanjšali zgago, ne boste pa vplivali na vzroke vaše težave.

Nekatere raziskave so odkrile, da je ravno prenizek nivo želodčne kisline razlog, da se v želodcu bakterije preveč namnožijo. Če je v želodcu dovolj kisline, je v njem ph 3, bakterije ne morejo preživeti. Premalo kisline povzroči, da se ph dvigne na 5, kar je razlog, da nekatere bakterije lahko preživijo.

Premalo želodčne kisline pomeni slabo prebavljene ogljikove hidrate (OH) in njihovo slabo absorpcijo. Razlog je zopet v pH. Visok pH ne spodbudi trebušne slinavke k izločanju prebavnih encimov. Posledično se ogljikovi hidrati slabo prebavijo.

Plini so posledica slabo prebavljenih OH

Ustrezno prebavljeni OH se razgradijo v glukozo in hitro absorbirajo v tankem črevesu. Nezadostna razgradnja pa povzroči, da se nekateri OH ognejo absorpciji in postanejo hrana za črevesne bakterije. Proizvajajo se plini. 30 g neprebavljenih OH pomeni 10 litrov plina vodika v črevesju.

V nadaljevanju se bomo posvetili nekaterim naravnim pristopom za zmanjšanje refluksa. Poizkusite čim več načinov, a ne opustite pregleda in posveta z zdravnikom.

Na sliki so vidni zdravi zeleni špargli, za članek Refluks lahko odpravimo na naravni način z Mastiko oz Mastiho.

Živila, ki jih pri refluksu ni priporočljivo uživati:
  • Močno začinjena hrana
  • Čokolada
  • Žvečilni gumi, ki vsebuje mentol
  • Kislo sadje in zelenjava (agrumi, paradižnik)
  • Kava, črni čaj in gazirane pijače
  • Mleko, sadni sok, pivo, ki v prebavilih močno fermentirajo
  • Česen, čebula in ostali razhudniki
  • Orehi
  • Slanina ter cvrto meso, ocvrt krompir
  • Hrana, ki povzroča fermentacijo: grah, sončnice, banane, borovnice, jabolka, češnje, papaja, sladek krompir, basmati riž
Živila, ki jih je priporočljivo uživati:
  • Mandlji, saj delujejo bazično ter so vir kalcija
  • Sok aloe vere
  • Raztopina sode bikarbone v vodi – žlička sode v 1 dcl vode
  • Kamilični čaj, čaj grškega sena, čaj sladkega korena
  • Mastikina smola v obliki žvečljivih tablet in kapsul
  • Hrana z manjšo vsebnostjo ogljikovih hidratov: šparglji, bučke, pesa, repa, stročji fižol, rdeča paprika, pastinak, artičoke

Dobre navade pri refluksu

Vaše telo vas opominja, da je v vašem življenju potrebna sprememba. Bodite prizanesljivi do sebe in postopno uvajajte nove navade. Tako boste lažje preverili, če resnično delujejo ter jih boste lažje obdržali. Z uvedbo dobrih navad boste odpravili vzroke za nastanek vaših težav.

1. Izboljšajte spanje

Nekateri pravijo, da je spanec na levem boku pri refluksu boljši kot na trebuhu ali drugem boku. Preizkusite sami.

Morda se poslužite konopljinih CBD/ CBG kapljic, da zmanjšate stres ter izboljšate spanje. Vsekakor bo potrebno, da precej dvignete vzglavje.

2. Sprostite se

Velikokrat je prav povečanje stresa razlog za pojav GERB. Stres poveča napetosti v telesu in prav želodec se prvi odzove nanj. Poiščite načine kako bi sprostili vaše telo in duha.

  • Pojdite v naravo. Znano in dokazano je, da se v naravi naše telo ter um sprostita. Zelena barva, ptičje petje, drevesa, modro nebo,… Vse to pripomore k izboljšanju. Privoščite si 30 minut narave v vseh njenih lepotah.
  • Naučite se tehnik sproščanja. Dihanje, vizualizacija, afirmacije, joga, meditacija. Na voljo so vam brezplačni tečaji na youtube-u ali plačljive oblike najrazličnejših tehnik.

Refluks lahko odpravimo na naravni način z mastiko (mastiha) 6

3. Po jedi pojdite na kratek sprehod

Vsekakor je pomembno, da po jedi ne ležete v posteljo. Ležanje po jedi precej poslabša simptome refluksa. Če se že morate uleči, dremajte v čim bolj pokončnem položaju.

Prenehajte jesti 2 uri pred nočnim spanjem. Tudi, če vaši simptomi še niso tako hudi, se poskusite držati tega pravila. Refluks se vam bo izboljšal, telo pa se bo ponoči lahko odpočilo.

4. Držite se pokončno, sedite vzravnano

Gotovo ste se že zalotili, da se čez dan zgrbite. Še posebej, če dolgo sedite, se mišice utrudijo, zato se nagibate naprej in lezete navzdol. Redno vstajajte, raztegnite ramena ter se razgibajte. Zamenjajte stol za veliko žogo, vsaj za 20 minut.

Ta navada bo koristila prebavilom, pljučem ter celotnemu telesu.

5. Žvečite več

Vaš obrok pojejte v miru, sproščenosti in ga dobro prežvečite. Če vam ravno vaš zobozdravnik ne odsvetuje, med obroki žvečite žvečilne gumije brez mentola in sladkorja. Dokazano je namreč, da s tem spodbujamo izločanje sline. Ta je potrebna za spiranje požiralnika ter redčenje želodčne kisline.

6. Omejite vnos ogljikovih hidratov

Kot že rečeno so slabo prebavljeni OH razlog za pretirano razmnoževanje bakterij v tankem črevesu ter za nastanek plinov. Dieta z manj OH je pokazala izboljšanje GERB. Če dodatno vplivate na bakterije v želodcu in uravnate nivo želodčne kisline, boste dolgoročno vplivali na stanje v vaših prebavilih. Mastikina smola dokazano vpliva na želodčne bakterije ter pripomore k uravnavanju želodčne kisline.

Povzetek

Refluks in GERB spremenita življenje obolelega: spremembe prehrane, slaba kvaliteta spanja in posledično še druge težave. Za nastanek refluksa je možnih več vzrokov: od povečanega stresa do neprimerne prehrane. Anatomsko gledano se zgodi, da se mišica zapiralka ne stisne dovolj in tako omogoči želodčni kislini, da vdira v požiralnik. Simptomi so zgaga, pokašljevanje, slab zadah in podobno. Lahko postanejo hujši in kronični.

Naraven pristop k reševanju GERB je sprememba v življenjskem stilu, prehranjevalnih navadah ter uvedbi določenih prehranskih dopolnil, vsaj za čas, da simptomi minejo. Najbolje je ukrepati celostno ter poizkusiti več možnih načinov.

Viri:

ZDRAVLJENJE GASTROEZOFAGEALNE REFLUKSNE BOLEZNI
7 Foods to Help Your Acid Reflux
Zgaga in refluksna bolezen požiralnika
Gastroezofagealna refluksna bolezen
Odlični naravni načini odpravljanja zgage
What Everybody Ought to Know about Heartburn & Gerd
The Hidden Causes of Heartburn and GERD
Theory That GERD Is Caused by Bacterial Overgrowth
Mastic Gum: A Time-Tested Remedy Against Acid Reflux

32,00 
24,10 
-
MastikaPrijavite se na naše e-novice

S prijavo na e-novice, pridobite: 

  • Posebne akcije
  • Dodatni popusti
  • Zanimivi članki
mastika.si uporablja piškotke za boljše delovanje spletišča in analitiko.